Narodowe Święto Niepodległości
11 listopada to symboliczna data – upamiętnienie odzyskania niepodległości przez Polskę w 1918 roku.
Dzień ten ustanowiono świętem narodowym w 1937 roku. Do czasu wybuchu II wojny światowej świętowano z tej okazji tylko dwa razy: w 1937 i 1938 roku. Po wojnie Narodowego Święta Niepodległości nie było w kalendarzu oficjalnych świąt państwowych, przywrócono je ustawą sejmową dopiero w 1989 roku – tymi słowami rozpoczęła się akademia upamiętniającą 105 rocznicę odzyskania wolności przez Polskę. Uroczystość tę przygotowali uczniowie z klas 2a i 2b, a poprowadzili ją: Anna Makieła i Mateusz Łoboda. Pan Dyrektor Paweł Dobrowolski dość nietypowo zaprezentował swoje przemyślenia słowami wiersza Jonasza Kofty „W moim domu”. Patriotyzm został tu ukazany jako coś realnego i bliskiego sercu jak w relacji między dwoma bliskimi osobami, nic specjalnie wyróżniającego się, czasem jednak trudnego, ale możliwego dla każdego człowieka.
W części artystycznej pokazane zostały zmiany na przestrzeni wieków w rozumieniu tego, co znaczy być patriotą. O pochodzeniu terminu patriotyzm oraz o poezji tyrtejskiej mówili Tatiana Sadecka i Filip Sarzyński. Rolę rycerza Rolanda i jego wybranki świetnie odegrali Michał Grdeń i Martyna Piekarska, uwiarygadniając swoje słowa kreacjami z epoki. Po nich zabrzmiała przejmująca pieśń „Quo vadis, Domine” w wykonaniu Emila Treli (3d) oraz chórku składającego się z kilku głosów. Następnie w epokę renesansu wprowadziły słuchaczy Anna Miry i Dominika Sałata, przypominając patriotyczne zaangażowanie czarnoleskiego poety. Patriotyzm w baroku przybliżyły Nina Jaworska i Maja Saramak. Kolejną epokę poprzedził nastrojowy walc a-moll Fryderyka Chopina w wykonaniu Brunona Jaworskiego (2c), natomiast Zofia Kraska i Kinga Pietruszka skupiły się na aktywnej oświeceniowej postawie obywatelskiej i słowach „Hymnu do miłości ojczyzny” Ignacego Krasickiego. Magdalena Stępak i Wojciech Szwagierczak przypomnieli natomiast narodowych wieszczów i ich utwory zagrzewające do walki o niepodległość. Po nich wystąpiła Emilia Barnaś z preludium Chopina. Z kolei Julia Dziwosz i Martyna Kaczmarek ukazały idee pozytywistyczne, a potem odegrały scenę z powieści „Nad Niemnem”, w narratora zaś wcieliła się Anna Makieła. Na młodopolskich patriotach skupiły się kolejno Agnieszka Boczula i Aleksandra Grzesik. Następnie Łukasz Cyganek odegrał na trąbce patriotyczne pieśni związane z dwudziestoleciem międzywojennym, a Nadia Grodecka i Amelia Dąda, prezentując szkolną scenkę, pokazały, że gdy „patriotyzm w sercach, w oczach iskra błyska; zjednoczeni jak bracia, ojczyzna nasza najwięcej uzyska”. Niepokoje związane z II wojną światową wyśpiewały Patrycja Gorczyca (2c) i towarzyszący jej chórek piosenką „Dziś idę walczyć, mamo”. Działania realizowane podczas wojennej okupacji oraz plany na powojenną przyszłość przedstawili Maksymilian Grabowski i Mikołaj Pasek. O tym zaś, jak trudno było żyć w czasach po wojnie, opowiadali Julian Stępień i Aleksandra Żurek, która ponadto wyrecytowała wiersz „Wilki” Zbigniewa Herberta. Krzysztof Gajewski grając „Mury” Jacka Kaczmarskiego, przypomniał, jak zmieniło się życie w Polsce po 1989 roku. Ze współczesnością zmierzyli się Julia Wolanin i Nikodem Szala-Jagiełło. Julia słowami Wisławy Szymborskiej potwierdziła, że można nie kochać Ojczyzny „i żyć, ale nie można owocować”, Nikodem zaś, niczym Tadeusz Różewicz, apelował do współczesnych „ludożerców” o zrozumienie dla innych osób. Część artystyczną zakończył występ szkolnego chóru Vox Hetmaniae, śpiewającego dwa utwory: „Legiony” i „Piechota”, pod kierunkiem p. Joanny Szpyt, wraz z towarzyszeniem werblistki Leny Kwarciany i gitarzystki Natalii Jugo.
Na zakończenie p. Dyrektor Dobrowolski podziękował uczniom i nauczycielkom występującym na scenie i odpowiedzialnym za uświetnienie Narodowego Święta Niepodległości. Złożył też podziękowania wszystkim, którzy zaangażowali się w dwa poprzednie koncerty – szkolny pt. „Śmierć oczami dziecka” oraz tarnobrzeskie widowisko słowno-muzyczne „Uwięziony ptak nie śpiewa”. Docenił artystyczne występy, poświęcony czas oraz wolontaryjne działania służące dobru innych. Przekazał również słowa podziękowania od organizatorów Konkursu „Wygraj Sukces” obsługującym nagłośnienie tej imprezy – Kacprowi Jareckiemu i Antoniemu Sobolowi. Złożył jeszcze podziękowanie p. Przemkowi Zamojskiego oraz dziewczętom zaangażowanym w realizację szkolnego muralu: pomysłodawczyniom – Malwinie Bieniek i Amelii Roman oraz wspomagającym je w wykonaniu dzieła Karolinie Saramak i Dominice Kowalskiej.
Organizatorzy dziękują ponadto odpowiedzialnym za dekorację szkolnego holu – Tatianie Sadeckiej i Milenie Oleksy, które życzliwie wsparła p. Katarzyna Łazowska, jak również p. Adamowi Kunyszowi i p. Grzegorzowi Serwanowi, uwieczniającym to wydarzenie oraz Kacprowi Jareckiemu i Antoniemu Sobolowi, obsługującym media. Słowa uznania należą się też pierwszoklasistom: Wiktorii Kicińskiej, Oliwii Miś i Igorowi Bakalarzowi, którzy godnie sprostali zadaniom Pocztu Sztandarowego, nad którym opiekę sprawował p. Łukasz Zasuwa.