Uczniowskie impresje z HDN

21 i 22 września okazały się dniami, które bardzo skutecznie oderwały naszą społeczność od szkolnej codzienności. W związku z Hetmańskimi Dniami Nauki w szkole aż wrzało od ogólnego poruszenia. Na każdym rogu mijaliśmy uczniów spieszących na rozmaite wykłady – od warsztatów aktorstwa czy śpiewu aż po prelekcje na tematy historyczne i biologiczne. Znakomite osobistości świata nauki i kultury, dziennikarze lokalnego radia, nauczyciele i absolwenci szkoły wypełniali wąskie korytarze, dzieląc się wrażeniami z wysłuchanych wystąpień. Osobiście bardzo doceniam to, że poznałam niejednego z mówców, prowadząc wraz z przyjaciółmi wywiady dla szkolnej telewizji. Być może przemknęłam obok niejednego z was, próbując jak najlepiej spożytkować czas, dany mi na poznanie pewnej części gości.

Najbardziej interesowało mnie, jak odbierali tę inicjatywę sami prelegenci. Czwartkowo-piątkowe wykłady stanowiły drugą odsłonę zapoczątkowanego w zeszłym roku święta nauki, a zatem to ciągle coś bardzo nowego i pełnego niespodzianek. Co ciekawe, zaproszeni goście chwalili nie tylko ogromny wysiłek logistyczny włożony w zaplanowanie i rozłożenie w czasie dwudniowych atrakcji, ale także różnorodność tematów, jakie Hetmańskie Dni Nauki miały do zaoferowania swoim uczestnikom oraz ciekawość i zainteresowanie młodzieży, gotowej zgłębiać tajniki wiedzy, poszerzać swoje horyzonty, nieobawiającej się zadawania pytań. Przekonacie się o tym, oglądając film, który już niedługo zagości na szkolnym kanale YouTube  – “Hetmaniak TV”. Nie tym chciałam się jednak dzisiaj z Wami podzielić, zatem “do brzegu”:)

Już podczas telewizyjnych nagrań udało mi się zachęcić jedną z uczennic do podzielenia się przed kamerą swoimi przemyśleniami na temat odbywającego się wydarzenia. Właśnie wtedy zaczęłam się zastanawiać: “Dlaczego nie zapytać o to większej liczby uczniów? Przecież to do nich tak naprawdę skierowane były wykłady. Co ich najbardziej zafascynowało? Czego się nauczyli? Co sądzą na temat tej hetmańskiej inicjatywy?”. Z pomocą i wsparciem nauczycieli oraz dyrekcji, a także dzięki zaangażowaniu pozostałych uczniów, udało mi się opracować formularz ankiety, rozesłany do wielu klas. Przejrzawszy kilkadziesiąt różnych opinii, także tych żartobliwych (Hetmaniacy i na tym polu okazali się bardzo kreatywni), wybrałam kilka najciekawszych, którymi chciałabym się z Wami podzielić. Większość piszących zaznaczyła, że wolałaby pozostać anonimowa, dlatego pozwolę sobie nie robić w tym względzie wyjątków. Zerknijmy zatem na przesłane opinie:

  • “HDN to bardzo ciekawa inicjatywa pozwalająca poszerzać swoją wiedzę o tematy, których nie uwzględnia podstawa programowa. Możemy otrzymać wiele porad i informacji, które przydadzą nam się później w pracy czy na studiach. Warto docenić szeroki wybór tematów i wykładów, których udzielali przeróżni prelegenci.”
  • “Najbardziej podobał mi się wykład pana Marka o fizyce kwantowej. Był interesujący. Super pomysł na ten wykład. Był tak ciekawy, że zostałem dodatkowe 30 min. Bardzo ciekawa inicjatywa.”
  • “Najbardziej podobał mi się wykład Pani Jarzyny na temat języka greckiego, ponieważ jest to temat ciekawy i nieczęsto poruszany, inicjatywa bardzo ciekawa, dwa dni poświęcone niekonieczne na lekcyjną naukę, pozwalające poszerzyć wiedzę z danego działu to świetna rzecz, zyskałam wiedzę na różne tematy i świetnie się bawiłam”.
  • “Najbardziej cenię sobie wykład Pani Moniki Kuczyńskiej, mówiła naprawdę interesująco i ciekawie. Bardzo podobała mi się forma wykładów, była bardziej warsztatowa – mogliśmy zadawać pytania, wyrażać swoje opinie na dane tematy oraz uczestniczyć w Kahoocie :). Uważam, że zaangażowanie w to wydarzenie osób z różnych środowisk było dobrym pomysłem, ponieważ każdy mógł znaleźć coś dla siebie, a w dodatku dowiedzieć się wielu rzeczy z różnych dziedzin życia i/lub nauki.”
  • “Najbardziej podobał mi się wykład o pracy weterynarza. Bardzo ciekawy, przedstawiający tę pracę z każdej strony oraz opowiadał, z czym naprawdę zmaga się lekarz weterynarii.”
  • “Hetmańskie Dni Nauki to według mnie jedno z lepszych wydarzeń w ciągu roku szkolnego. Można posłuchać wielu interesujących wykładów o różnej tematyce, nie zawsze związanych ze swoim profilem. Nikt nie narzuca od góry, jakie zajęcia mamy wybrać. “
  • “Najbardziej podobał mi się wykład z panem Jackiem Foltynem, który opowiadał o swojej karierze artystycznej jako tancerz. Powiedział, jak wygląda świat teatru i telewizji od strony produkcyjnej. Bardzo przyjemnie się go słuchało, a pani Kamila Wolska, która go zaprosiła, wspaniale wprowadziła nas w ten wykład. Dzięki HDN zdobyłam wiedzę z wielu dziedzin nauki, z którymi w innych okolicznościach nigdy nie miałabym okazji się zetknąć.”
  • “Uważam, że jest to super inicjatywa ze strony dyrekcji. Osoby zaproszone bardzo często są absolwentami naszej szkoły, więc w pewny sposób możemy się z nimi utożsamić, co jest na pewno ciekawe. Same wykłady budzą we mnie motywację, aby coraz więcej działać, robić także wiele rzeczy pozaszkolnych i rozwijać się na wielu płaszczyznach. Każdy z gości pomimo różnorodności wykonywania zawodu potrafi zachęcić do niego,  np. po pierwszym wykładzie chciałam być weterynarzem, a już po drugim nabrałam chęci do tańca. “
  • “Inicjatywa Hetmańskich Dni Nauki jest bardzo ciekawa i mam nadzieję, że będzie kontynuowana w przyszłych latach, różnorodna tematyka wykładów (która jest siłą tej inicjatywy) pozwala każdemu znaleźć coś, co mu odpowiada, choć paradoksalnie, często najciekawsze okazują się wywiady związane z dziedzinami, z którymi na co dzień nie mamy do czynienia (osobiście do gustu przypadł mi wykład na temat projektowania 3D w przemyśle 4.0, pomimo że uważam się za humanistę), choć te zbieżne z rozszerzanymi przedmiotami również pozwalają dowiedzieć się wielu rzeczy, na pewno fajnym akcentem było to, że niektóre tematy dotyczyły bezpośrednio Tarnobrzega (jak np. wykład na temat granicy austriacko-rosyjskiej w czasie zaborów czy pisarzy z Tarnobrzegiem w życiorysie); poza tym udział w Dniach Nauki pozwala uczniom ,,oswoić się” z wykorzystywaną później na studiach formą wykładów.”
  • “Uważam, że Hetmańskie Dni Nauki to świetna inicjatywa. Najbardziej podoba mi się możliwość uczestniczenia w zajęciach, które tematycznie nie są powiązane z naszymi profilami w liceum. Nie rozszerzam biologii, ale byłam zachwycona wykładem pana weterynarza, który w bardzo przystępny i ciekawy sposób opowiadał o swoim zawodzie. Dowiedziałam się wielu ciekawostek na temat tej trudnej pracy, a sama lekcja zachęciła mnie do pogłębiania wiedzy na ten temat.”
  • “Pierwszy raz miałam okazję uczestniczyć w Hetmańskich Dniach Nauki. Najbardziej zaciekawił mnie wykład pani Katarzyny Święch, dotyczący studiów za granicą, podróży, pasji i języków obcych. To spotkanie pokazało mi, że warto podążać za marzeniami i nigdy się nie poddawać. Hetmańskie Dni Nauki rozwijają horyzonty i inspirują.”

Jak widać, Hetmańskie Dni Nauki cieszą się ogromną popularnością. Uczniowie cenią sobie różnorodność wykładów, ich inspirujące i motywujące do pracy nad sobą działanie, a także widoczne na każdym kroku zaangażowanie każdego z prelegentów. Mogę zatem śmiało powiedzieć, że z pewnością nie mogą się doczekać kolejnej edycji. (Roksana Dziura)