Spotkanie z ciekawym człowiekiem

Rzadko udaje nam się zawczasu przewidzieć, kto lub co na nas wpłynie. Spotkanie z pewnymi ludźmi, książkami, muzyką, miejscami albo ideami może – w sprzyjających okolicznościach – uczynić nasze życie szczęśliwszym, bogatszym i piękniejszym. Jonathan Carroll, Kąpiąc lwa

Nikt nie spodziewał się, będąc w szkole w ostatnich dniach przed Świętami Bożego Narodzenia, że zaraz na początku Nowego Roku może spotkać w szkole człowieka jakby z innego świata. A tak się stało dziś, 3 stycznia. Do naszej szkoły zawitał bowiem Khoosh („Kusz”) Seewooruttun, Maurytyjczyk, czyli mieszkaniec Mauritiusa. Gwoli ścisłości, obecnie mieszka w Wielkiej Brytanii, ale pochodzi z tej egzotycznej wyspy leżącej w afrykańskiej części świata, na Oceanie Indyjskim między Madagaskarem a Australią. W bardzo ciekawy sposób opowiadał o swoim kraju, jego kulturze, pokazując przepiękne zdjęcia. Choć wyspa jest niewielka (o wymiarach 61 km długości, 47 szerokości i całkowitej powierzchni 1860 km2), ma jednak wiele atrakcji – przede wszystkim urokliwe miejsca dla turystów, piękne plaże, krystalicznie czyste wody i bardzo przyjaznych mieszkańców. Nie przypadkiem więc niektórzy nazywają ją rajską wyspą.

„Kusz” dzielił się z nami swoim doświadczeniem życiowym. Opowiedział m.in. o tym, jak mając 18 lat, opuścił tę piękną krainę i podjął naukę w Wielkiej Brytanii, gdzie studiował biznes i administrację oraz pedagogikę. Jego zainteresowania zawsze były związane z drugim człowiekiem, zdobył więc zawód pielęgniarza, przez wiele lat pracował z osobami z zaburzeniami psychicznymi, teraz zaś wdraża w szpitalach systemy informatyczne. Jest człowiekiem bardzo rodzinnym, dlatego lubi przyjeżdżać do Polski, do kraju swojej żony, gdyż nasza kultura jest w jakiś sposób bliska Maurytyjczykom. Rzadziej jednak wraca do swojej ojczyzny, z powodu znacznej odległości, długiej, czterdziestogodzinnej podroży i wysokich cen biletów. Zachęca jednak do poznawania maurytyjskiej kultury i historii – dla ciekawych, wyspa odkryta została przez Portugalczyków w 1503 r., następnie w 1638 r. skolonizowana przez Holendrów  i im zawdzięcza swą nazwę pochodzącą od imienia księcia Maurycego Orańskiego, przez ponad wiek znajdowała się pod władaniem Francuzów jako Île de France, a następnie aż do 1968 funkcjonowała jako kolonia brytyjska. Nic więc dziwnego, że w obyczajach, kuchni poza oryginalnymi źródłami znajdziemy elementy holenderskie, francuskie czy angielskie. Wiele różnych kultur, religii i języków żyje tam obok siebie zupełnie pokojowo, tworząc przy tym atmosferę prawie sielankową. Obok siebie istnieją i funkcjonują kościoły katolickie, meczety, świątynie hinduistyczne czy ośrodki Hare Krishna. Wyspa jest bardzo bezpiecznym terenem, ponadto nikt nikogo tam nie tępi i nie narzuca swojej wizji życia. Wspólnie obchodzi się różnorakie święta – hinduskie Maha Shivaratri, Holi, Divali, chrześcijańskie Boże Narodzenie czy Wielkanoc, muzułmański Ramadan oraz chińskie Święto Smoka lub Chiński Nowy Rok. Razem też bardzo żywiołowo tańczy się segę, kreolski taniec wywodzący się od niewolników pracujących na plantacjach trzciny cukrowej, który stał się już tańcem narodowym. Wyjazdu na Mauritiusa nie będą żałować na pewno windsurferzy, miłośnicy nart wodnych, żagli, nurkowania, wędkowania i gry w golfa. Wielbiciele gór znajdą wręcz idealne warunkami dla wspinaczki, trekkingu, dobrze tam też odpoczną ci, którzy marzą o prawdziwej ekoturystyce i pięknych widokach. Amatorzy natury znajdą na Mauritiusie wiele gatunków egzotycznych roślin, ptaka Dodo natomiast spotkają już tylko w muzeum.

„Kusz” wyjaśnił również znaczenie kolorów na maurytyjskiej fladze – czerwień oznacza walkę o wolność i krew niewolników, niebieski symbolizuje kolor Oceanu Indyjskiego,  żółty jest symbolem słońca, a zielony odnosi się do bujnej wyspiarskiej roślinności. Nasz gość odpowiedział również na pytania stawiane przez słuchaczy, związane z jego nauką w Szkocji, podobieństwami i różnicami w poznanych kulturach, zainteresowaniami oraz umiejętnościami językowymi. Tym samym zachęcał młodych słuchaczy do przełamywania barier i poznawania świata.