Intensywny wrzesień w kole modelarskim

Historia jako zabawa i pasja – czyli co się dzieje w szkolnym kole modelarskim i kole gier strategicznych.

Opowiemy wam o dwóch dużych wrześniowych imprezach, które współtworzyliśmy, wakacyjnym obozie w Juracie i warsztatach dla początkujących. Pod koniec września byliśmy w Niepołomicach. Pola Chwały – bo o tym wydarzeniu chcemy wam najpierw opowiedzieć. To wydarzenie dla pasjonatów historii w Polsce, które przyciąga zarówno znawców przeszłości, jak i tych, którzy dopiero rozpoczynają swoją przygodę z historią. Uczestnicy przez trzy dni zanurzają się w świecie militariów, odzieży oraz tradycji z różnych okresów – od antyku aż po czasy nowożytne. Całe wydarzenie ma miejsce w sercu Niepołomic: na Zamku Królewskim, Muzeum Dźwięku i Słowa, błoniach, parku miejskim. Co roku to małe miasto pod Krakowem gości tłumy turystów z kraju i zza granicy, chcących stać się częścią tej niezwykłej podróży w czasie. Serce Pola Chwały bije dla ludzi – to spotkanie miłośników historii, które jest tworzone przez nich i dla nich. Nasze koło modelarskie dołożyło swoją cegiełkę do tego wielkiego wydarzenia. Przez trzy dni prezentowaliśmy naszą grę ,,Wrzesień 1939’’ na Zamku Królewskim. Graliśmy turniej i uczyliśmy systemu, który cieszy się coraz większą popularnością wśród dorosłych i młodzieży. Członkowie koła modelarskiego na tej imprezie dzięki gościnności organizatorów mogli w pełni poświęcić się swojej pasji nie martwiąc się o noclegi i wyżywienie które otrzymali darmo, razem ze swoimi rodzicami.

Drugą lokalną imprezą na której nie mogło nas zabraknąć była rekonstrukcja „Bitwy pod Osiekiem 1939″. Jak podkreślił Paweł Krakowiak, pomysłodawca i główny organizator wydarzenia, bitwa stoczona pod Osiekiem 84 lata temu, była najważniejszym epizodem wojny obronnej naszego regionu. Osieckie piekło rozpętało się dokładnie w dniach 10 i 11 września 1939 r. Polscy żołnierze bronili przedpola przeprawy na Wiśle, niezbędnej do ewakuacji oddziałów Grupy Operacyjnej „Jagmin”. Na pozycje polskich 23 Dywizji Piechoty i 55. Dywizji Piechoty Rezerwy Armii „Kraków” uderzył cały niemiecki VII Korpus Armijny. Wojska niemieckie zaatakowały Polaków, którzy obsadzili pozycje w miasteczku. W początkowej fazie bitwy oddziały polskie, osłabione ciężkim i celnym ogniem artyleryjskim, musiały opuścić Osiek. Jednak po przegrupowaniu, siły GO „Jagmin” przypuściły kontratak, w wyniku którego odbiły miasto. Osiek bardzo mocno ucierpiał w wyniku tych walk. Miasto zostało zniszczone w około 80 procentach. Podczas walk zginęło ponad 120 żołnierzy polskich i 102 niemieckich. W widowisku wzięło udział ok. 100 rekonstruktorów, wyposażonych w czołgi niemieckie PzKpfw I i PzKpfw II, polski czołg lekki TKS, działko Bofors 37mm i motocykle. Na polu boju pojawiły się także jednostki polskiej kawalerii oraz samolot stylizowany na niemieckiego Messerschmitta bf 109. Wcześniejsza – całoroczna praca naszego koła modelarskiego, zaowocowała wystawieniem dioramy bitwy osieckiej na tej imprezie. Dostarczyliśmy widzom rzetelnej wiedzy na temat wrześniowych walk na przeprawie.

Już od kilu lat organizujemy letni wypoczynek dla młodzieży w naszym kole. Nie inaczej było też i w tym roku. Zaczęliśmy od warsztatów w których brało udział 10 nowych adeptów sztuki modelarskiej. Malowali figurki do gier strategicznych i odpoczywali na kompleksie sportowym im. Józefa Salika grając w piłkę koszykową. Pod koniec wakacji, stałym już punktem naszej działalności jest obóz wargamingowo-modelarski w Juracie. Wycieczki na Westerplatte, Muzeum Narodowe Morskie w Gdańsku, Muzeum Obrony Wybrzeża na Helu były naszym tegorocznym udziałem. Dużo też było słońca i słonej wody na cudownych plażach bałtyckich.

Dopełnieniem tak intensywnego okresu było spotkanie z Mistrzem Świata mgr Pawłem Kuklińskim, podczas Hetmańskich Dni Nauki zorganizowanych w naszym liceum. Tematem warsztatów była turowa gra bitewna Flames of war”, produkcji firmy Battlefront, dostosowana do rozgrywania bitew figurkami. Gra została stworzona w celu rozgrywania bitew historycznych mających miejsce podczas II wojny światowej. Jej realizm oraz mnogość zasad umożliwiają graczom rozegranie znacznej liczby scenariuszy.

Zapraszamy do udziału w zajęciach modelarskich: