„Heart of Darkness” a może „Jądro ciemności”?

Czy można dyskutować po angielsku o lekturze, którą omawiamy na lekcjach języka polskiego? Ależ tak! Dzisiaj udowodnili to maturzyści z klasy 3d, którzy uczestniczyli w międzyprzedmiotowych zajęciach obejmujących problematykę opowiadania Josepha Conrada (właściwie Józefa Teodora Konrada Korzeniowskiego), pt. „Jądro ciemności”. W magiczną podróż do afrykańskiej dżungli, w rejs francuskim parowcem do Kongo, serca Czarnego Lądu, zabrali maturzystów nauczyciele języka angielskiego i języka polskiego –  pan Adam Kunysz, wieloletni wykładowca literatury angielskiej i amerykańskiej na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim oraz w Nauczycielskim Kolegium Języków Obcych w Sandomierzu i pani Anna Niedźwiedź. Żeby nauka miała sens, musi być ze sobą powiązana. Rozumienie związków między kulturą polską a europejską, porządkowanie zjawisk kulturowych, ocena i interpretowanie postępowania bohaterów literackich z odniesieniem do rzeczywistości a także analiza językowa (powieść w oryginale a jej tłumaczenia) to tylko kilka z poruszanych zagadnień.

Jądro ciemności ( ang. Heart of Darkness dosł. 'serce ciemności’), po raz pierwszy opublikowane w1899 roku w Blackwood Magazine, w formie książkowej pojawiło się w roku 1902. Opowiadanie uważane jest za jedno z najważniejszych dzieł w dorobku pisarza. Zajmuje centralne miejsce wśród kanonu angielskiej literatury. Publikacja doczekała się adaptacji filmowej i stała się inspiracją dla innych twórców.

Na łączonej lekcji online młodzież miała okazję wysłuchać wykładu w języku angielskim, przeczytać i zinterpretować najważniejsze problemy poruszane w książce takie jak: kolonializm, analiza ludzkiej psychiki, podróż do piekieł, związek natury z cywilizacją, władza oraz zło. Prowadzący omawiali również konwencję impresjonistyczną tekstu, niuanse w tłumaczeniach (słówka w języku angielskim mają dużo więcej odpowiedników znaczeniowych np. germs), ciekawą narrację, zagadnienia tolerancji oraz uniwersalizm i ponadczasowość utworu. „Jądro ciemności” to wnętrze Czarnego Lądu (Afryki), świata obcego i dzikiego, a w wymiarze symbolicznym i uniwersalnym – mroczne zakamarki ludzkiej duszy, które pod pozorem cywilizacyjnej ogłady kryją pokłady zła i barbarzyństwa. Taka forma zajęć bardzo przypadła do gustu młodzieży a zespół międzyprzedmiotowy postanowił kontynuować współpracę i poszerzyć program o inne pozycje z literatury powszechnej. (AN)