Narodowe Czytanie „Kordiana” Juliusza Słowackiego
Jeden z pierwszych filozofów antyku, Sokrates, powiedział: Wykorzystaj czas na doskonalenie się poprzez czytanie dzieł innych ludzi, aby łatwo osiągnąć to, na co oni ciężko pracowali. Ta myśl mogłaby stanowić doskonałe motto dla akcji Narodowego Czytania, która została zapoczątkowana przez Prezydenta RP, Bronisława Komorowskiego, w 2012 roku wspólnym czytanie w miejscach publicznych epopei narodowej – Pana Tadeusza. W kolejnych latach czytane były m.in.: dzieła Fredry, Sienkiewiczowska Trylogia, Lalka Bolesława Prusa, romantyczne Ballady i Romanse, a w minionym roku Nad Niemnem Elizy Orzeszkowej. Idea tej akcji to promowanie wartości czytania poprzez obcowanie z wybitnymi dziełami literatury polskiej. Dobrze bowiem, by literaturę ojczystą poznawali uczniowie nie tylko w szkole, ale by towarzyszyła im ona w dalszym życiu, a przez wspólne czytanie łączyła też pokolenia. Niektóre książki po czasie odbiera się inaczej niż wtedy, gdy były narzucone przez program szkolny, docenia się propagowane idee czy kunsztowny styl pisania.
Wychodząc więc naprzeciw tegorocznej, trzynastej już edycji Narodowego Czytania, hetmańscy licealiści w piątek, 6 września, podczas lekcji wychowawczych czytali fragmenty Kordiana Juliusza Słowackiego, podejmując przy tym dyskusję nad sensem utworu i jego przesłaniem. Nie ukrywali, że dla współczesnego młodego człowieka nie jest to łatwy i jednoznaczny tekst, ale wielu przyznało, iż identyfikuje się z problemami tytułowego bohatera. Warto więc odświeżyć sobie tekst i zastanowić się choćby na tym, czy warto być pawiem narodów…i papugą czy też Winkelriedem narodów.