Kwietniowe radości i smutki

Nie porzucaj nadzieje,
Jakoć sie kolwiek dzieje:
Bo nie już słońce ostatnie zachodzi,
A po złej chwili piękny dzień przychodzi. […]

Nic wiecznego na świecie:
Radość się z troską plecie,
A kiedy jedna weźmie moc nawiętszą,
Wtenczas masz ujźrzeć odmianę naprędszą
. J. Kochanowski, Pieśń IX

 

Kwiecień doskonale pokazał, jak zmienne i kruche bywa nasze życie, a chwile szczęścia przeplatają się ze łzami płynącymi czasem z radości, a niekiedy ze smutku. Zaczęliśmy od primaaprilisowego żartu o obowiązku nauki łaciny od września br., promując w ten sposób prace uczniów zainspirowane łacińskimi sentencjami, zebrane w 12 tomik Biblioteki Hetmana Dicta, proverbia, sententiae, czyli powiedzenia starożytnych.

Z przyjemnością odbieraliśmy kolejne informacje o sukcesach naszych zdolnych uczniów. Mamy wśród nich laureatkę Olimpiady Historycznej, laureatów: Olimpiady Geograficznej i Olimpiady Filozoficznej, dwie finalistki Olimpiady Literatury i Języka Polskiego, również dwie finalistki etapu wojewódzkiego Olimpiady „Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego”, które tym wynikiem uzyskały już najwyższą notę na maturze z historii, przy czym jedna z nich w czerwcu br. będzie walczyć o tytuł laureatki. W gronie naszych uczniów są również osoby z imponującą wiedzą z zakresu polityki i problemów społecznych, znające się ponadto na prawie  – finalista Olimpiady Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym, finalistka Olimpiady o Prawie i Wymiarze Sprawiedliwości. Jest też człowiek o ciekawych zainteresowaniach, laureat Konkursu Polska – Węgry – historia przyjaźni.

A może będą od nas wychodzić przyszli szefowie firm, przedsiębiorcy i ekonomiści, skoro trzy osoby uczestniczyły w  finale Olimpiady Przedsiębiorczości? Nie brakuje też w „Hetmanie” talentów recytatorskich, awansujących do etapu wojewódzkiego Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego, jak też biorących udział w jego 67 edycji. Ponadto wyróżniają się wśród nas przyszli radni, skoro już teraz reprezentują młodzież w Radzie Miasta Sandomierza. Uzdolnionych plastycznie i językowo doceniliśmy, rozstrzygając Wielkanocny Konkurs  na kartkę świąteczną. Dla potwierdzenia wszystkich tych faktów polecamy zestawienie osiągnięć naszych uczniów w olimpiadach i konkursach w nauce, sporcie i sztuce.

Nie ukrywamy, że radości dodaje fakt, iż nasi uczniowie angażują się również społecznie, pomagając bezdomnym, uchodźcom z Ukrainy, a realizując projekt „Akceptunek” potwierdzają, że wspólne działania mogą zdziałać cuda. Dbają także o naszą planetę, zasadzili niemal tysiąc drzew, jak też promują działania ekologiczne dla dobra Ziemi.

Hetmańska młodzież miała też okazję wziąć udział w warsztatach z psychologiem nt. stresu, jego skutków, a zwłaszcza sposobów radzenia sobie z nim, jak też na temat rozwoju osobistego.

Przedstawiciele Hetmana nastrojowo spędzili czas w Filharmonii Rzeszowskiej, snując wielkopostne refleksje przy dźwiękach „Requiem” Mozarta. Nie zabrakło naszych uczniów również na Seminarium Chemicznym, zorganizowanym przez Politechnikę Rzeszowską. Maturzyści z kolei pielgrzymowali na Święty Krzyż, by jeszcze przez chwilę pobyć razem i razem też prosić o dobre rozeznanie dalszej drogi życiowej.

Do Hetmana natomiast zaprosiliśmy liczną grupę uczniów szkół podstawowych z Tarnobrzega i okolic na finał już IV edycji Hetmańskiego Konkursu Nauk Społecznych, a zainteresowanym pokazaliśmy „Energię w Hetmanie” podczas Dnia Otwartego.

HetManiak TV przypomniała wydarzenia z poprzedniego miesiąca – V Memoriał Pływacki im. Józefa Salika oraz Dzień bez Plecaka. Nasi redaktorzy rozmawiali również z opiekunką Sejmiku Uczniowskiego  i jego przedstawicielami o zrealizowanych przedsięwzięciach oraz o dalszych planach.

Ostatnie dni kwietnia natomiast wycisnęły z oczu wiele łez – kiedy towarzyszyliśmy w ostatniej drodze naszemu uczniowi Filipowi, przy pożegnaniu maturzystów, jak też oglądając zawikłane losy bohaterów „Zimnej wojny”, prezentowane w ramach „35 mm historii”.

Mając zaś w świadomości, że zaczyna się maj i matura tuż tuż, trzymamy kciuki za naszych abiturientów i życzymy, aby tak zdali egzaminy, jak chcą, i zrealizowali marzenia dotyczące przyszłych studiów.