Hetmański marzec
Trzydziestojednodniowy marzec jednym upłynął bardzo szybko, innym snuł się niezmiernie wolno. Dzień podobny do dnia mijał w większości przed ekranem komputera czy telefonu, rzadko na zewnątrz. Wiele interesujących przedsięwzięć udało się jednak zrealizować z hetmańskiego kalendarza.
Maraton czytania zachęcał nie tylko do zaprzyjaźniania się lekturami szkolnymi, lecz przede wszystkim do czytania w ogóle. Podziwiać też mogliśmy Mistrzynie Pięknego Czytania, które wzięły udział w szkolnym konkursie. O stałej Archimedesa, ludolfinie śpiewająco wypowiadali się matematycy, dorzucając wiele ciekawostek związanych właśnie z liczbą π. Innymi natomiast zagadnieniami matematycznymi zajmowali się uczniowie klas drugich podczas warsztatów statystycznych realizowanych we współpracy ze studentami SGH. Zainteresowani Hetmaniacy pojawili się także (choć tym razem wirtualnie) na Dniach Otwartych Wydziału Matematyki i Informatyki UJ.
Bezbarwna ciecz, niemająca zapachu ani wyraźnego smaku, bez której życie nie byłoby możliwe, była natomiast bohaterką Światowego Dnia Wody. Przekonaliśmy się, iż woda może również być pasją dla różnych osób, gdyż o jej szczególnym znaczeniu we własnym życiu opowiadali nasi szkolni żeglarze. W tematykę ekologiczną dobrze też wpisały się zajęcia realizowane w ramach programu 1 PLANET4ALL – Razem dla klimatu. Uczestnicy tego projektu będą próbowali określić, jaki wpływ na lokalną społeczność i jej środowisko mają zmiany klimatyczne. Do łączenia przyjemnego z pożyteczny, a przede wszystkim do poznawania miejsca, w którym żyjemy i uczymy się, zachęcają nas twórcy projektu #PoznajMY Tarnobrzeg, który opracowali i realizują swoje dzieło, biorąc udział w Olimpiadzie Zwolnieni z Teorii.
Wielu ponadto ciekawych rzeczy dowiadywaliśmy się podczas lekcji wychowawczych i przedmiotowych. Świetnie udało się połączyć język ojczysty z językiem angielskim przy omawianiu lektury „Jądro ciemności”. Zainteresowanie niewątpliwie wzbudziła biomechanika stresu, a zwłaszcza praktyczne umiejętności wzmacniania odporności psychofizycznej i zachowania równowagi w życiu. Ciekawostki zaś o nowozelandzkiej papużce kakapo trafiły się tym, którzy biorą udział w kółku przedmiotowym. Swymi zainteresowaniami dzielili się z nami ponadto pasjonaci kryminałów, filmów (w ramach cyklu 35 mm biopic – dostaliśmy zaproszenie do obejrzenia „Siedmiu lat w Tybecie”) i zauroczeni magią tańca. Miłym akcentem były z pewnością męskie życzenia doceniające niepowtarzalność, tajemniczość i wyjątkowość kobiet.
Poza tym pojawiły się jeszcze na stronie informacje o rekrutacji do naszej Szkoły i planach związanych z przyszłym rokiem szkolnym, o Podkarpackim Programie Stypendialnym, projektach: CEMSCHANCE, SOS Matura oraz Akademii Maturzysty. Może skorzystają z tego zainteresowane osoby.
Marzec, mimo ograniczeń, stworzył wiele okazji do poszukiwania wiosny w otaczającym świecie. Niektórzy, tropiąc jej ślady, wyruszyli na spacer po najbliższej okolicy (nawet i po Londynie), inni z kolei znaleźli wiosenne oznaki w kuchni, a jeszcze inni w swojej duszy podczas wielkopostnych rekolekcji. Romantykom wiosna kojarzy się niewątpliwie z poetyckimi wyznaniami (i to nie tylko w Dniu Poezji), maturzystom zaś z coraz krótszym czasem na powtórki przed egzaminem dojrzałości. Mogli jej natomiast w ogóle nie zauważyć uczniowie przygotowujący się do końcowych etapów olimpiad – składamy gratulacje tym, którzy awansowali do zawodów centralnych w Olimpiadzie „Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego”, Olimpiadzie Wiedzy Ekonomicznej, Wiedzy o Prawie czy Konkursie o Złoty Indeks PK, a także i tym, którym niewiele brakło do finału w innych olimpiadach i konkursach, jak choćby z j. angielskiego, geografii, przedsiębiorczości. Dobrze przecież wiemy, jak wiele wysiłku, czasu i zaangażowania to od nich wymagało.
Niech kolejny miesiąc, zwłaszcza nadchodzące Święta Wielkanocne, wzmocnią w nas wszystkich wiarę i miłość oraz przyniosą spełnienie nadziei.