Dlaczego warto czytać poezję?
Większość uczniów, ale też osób, które pokończyły już różne szkoły niestety nie darzy poezji wielką miłością. Wiersze kojarzą się głównie ze skomplikowanym kluczem ich interpretacji, a słowa takie jak kompozycja, strofy, gatunek, rym, jawią się nam jak czarne chmury w słoneczny dzień, które uprzykrzają nam życie. Dlatego wiele osób unika wszelkich form poezji.
Lecz nasz gość Dariusz Lewandowski na jego autorskiej, ciekawej i nietypowej lekcji języka polskiego pokazał słuchaczom, że warto dać poezji szansę, dostrzegać jej piękno i wartość.
Dlaczego warto czytać poezję?
- Na poezję wystarczy nawet minuta: wierszy nie czyta się długo, lecz nawet krótki fragment może zostać w naszej pamięci na długi czas.
- Poezja przedstawia świat oczami innych osób: mogę zobaczyć to, co mnie otacza z zupełnie innej perspektywy.
- Poezja sprawia, że myślę kreatywnie: analizuję, zastanawiam się, próbuję odkryć tajemnice słownej łamigłówki.
- Poezja uspokaja: pozwala mi skupić myśli, wykorzystać chwilę na jej przeczytanie produktywnie i z korzyścią dla swojego umysłu.
- Poezja sprawia, że odczuwam emocje: czytając ją, nie tylko próbuję odczuć to, co chce przekazać mi autor, lecz również czuję się zachęcona do odkrywania własnych emocji związanych z czytanym tekstem.
- Można ją czytać wielokrotnie. Nie starzeje się i nie nudzi.
- Poezja objawia, jak wielką moc ma słowo: każdy znak użyty w wierszu jest tam umieszczony z konkretnym zamiarem.
- Czytając poezję wyostrzam swoją spostrzegawczość: kiedy skupiam się na przeczytaniu choć jednego wiersza, staję się wrażliwsza na słowa, znaczenie i kontekst.
- Poezja bawi, wzrusza, zaskakuje, krytykuje, komentuje.
Dziękujemy panu Dariuszowi Lewandowskiemu za obecność, wrażliwość i wszystkie cenne myśli, które nam przekazał, panu Dyrektorowi Pawłowi Dobrowolskiemu i Stowarzyszeniu ESTEKA za pomoc w realizacji tego wydarzenia. Wielkie podziękowania kierujemy również w stronę uczniów i nauczycieli, którzy mocno zaangażowali się, by ten upalny poniedziałkowy dzień rozpalił w sercach Hetmaniaków miłość do literatury.
A to co mówili i pisali o spotkaniu nasi uczniowie:
Natalia Kmuk, 1a: „Myślę, że spotkanie było niezwykle inspirujące i ciekawe. Mogliśmy naprawdę sporo się dowiedzieć. Pan Dariusz okazał się bardzo bardzo pozytywną osobą. Było niesamowicie. Mam nadzieję, że w przyszłości będziemy mieć możliwość uczestniczenia w większej ilości takich lekcji. Super! ”
Ania Paczocha, 2a: „Bardzo podobało mi się spotkanie z Panem Dariuszem. Uważam, że w mówił o poezji w ciekawy i zrozumiały sposób, a jako że bardzo lubię muzykę, podobało mi się, że włączał interpretacje muzyczne wierszy o których mówił. Poruszyła mnie także jego mowa o wazonie, do którego wkładał goździki.”
Natalia Tysa, 2a: „Jeżeli chodzi o moje odczucia dotyczące dzisiejszego spotkania, to uważam, że było ciekawie poprowadzone. Podobało mi się ukazanie wierszy w formie muzycznej. Była to interesująca forma poprowadzenia lekcji.”
Kasia Mazurkiewicz, 2a: „Bardzo podobało mi się spotkanie z Panem Dariuszem Lewandowskim. Muszę przyznać, że nie spodziewałam się, że odbędzie się ono w takiej formie. Również cieszę się, że mogłam spotkać tak wartościowego i inspirującego człowieka.”
Ola Stawiarska, 2a: „Spotkanie z panem Dariuszem Lewandowskim przede wszystkim urzekło mnie swoją swobodną i luźną atmosferą. Nie brakowało inspiracji książkowych, a zaproponowana poezja trafiła w moje gusta. To zawsze coś świeżego, ciekawa forma spędzenia lekcji. Ciekawy był również fakt, iż wielu autorów pokrywało się z tymi, których poznawaliśmy na lekcjach języka polskiego. Natomiast najlepszym urozmaiceniem tego wykładu były zdecydowanie muzyczne przekłady utworów.”