Czy warto uczyć się języków obcych?
Czy warto uczyć się języków obcych?
Na to pytanie dziś mało kto odpowie negatywnie. Zwłaszcza, że ponad połowa, a nawet dwie trzecie światowej populacji, jest dziś w pewnym stopniu dwujęzyczna, a duży procent tej grupy stanowią osoby “wielojęzyczne”. Posiadają one bowiem taki poziom kompetencji w kilku językach, że potrafią je rozumieć i (lub) posługiwać się nimi w piśmie i (lub) w mowie. Jeśli popytamy w naszym hetmańskim gronie, to znajdziemy wiele takich wielojęzycznych osób. Mogliśmy się o tym przekonać w miniony poniedziałek, 27 września, podczas Europejskiego Dnia Języków Obcych.
Na kolejnych godzinach lekcyjnych uczniowie z poszczególnych roczników, podzieleni na grupy, mieli za zadanie przygotować plakaty, na których pochwaliliby się znajomością języków obcych w obrębie podanych tematów związanych z człowiekiem i różnymi relacjami, w jakie w swym życiu wchodzi. Liczyła się wielojęzyczność i kreatywność.
Uczniowie klas 2 i 3 ocenili ten dzień następująco:
– przyjemna, kreatywna forma;
– było super,
– tegoroczna forma była inna niż w poprzednich latach, mogliśmy w kreatywny sposób wziąć w nim udział, przygotowując plakaty;
– miła atmosfera; było naprawdę przyjemnie;
– ciekawy pomysł zamiast zwyczajnej lekcji w klasie;
– fajne rozwiązanie stworzenia grup z różnych klas w roczniku;
– można było wykazać się artystycznie i powymieniać się doświadczeniami na różne tematy;
– trochę zamieszania i chaosu, a nauczyciele nie zawsze pozwolili się rozwinąć artystycznie, sugerując dorysowanie rzeczy, które nie pasowały do artystycznej wizji;
– można było nauczyć się nowych słówek w różnych językach;
– taki sposób jest najbardziej trafny, ponieważ nauka następuje poprzez zabawę, a to najprzyjemniejsza forma przyswajania wiedzy, choć może nieskuteczna w przypadku nauki gramatyki;
– integracja i kreatywność to bardzo duże zalety;
– świetna możliwość poznawania innych kultur, obyczajów i tradycji, mogliśmy się też zintegrować; można by poprawić atmosferę wprowadzając np. więcej muzyki.
Komisja oceniająca wykonane prace (w składzie: p. wicedyrektor Marta Wciseł, p. Marzena Jarzyna, p. Leszek Horoszko) miała nie lada problem z ostatecznym rozstrzygnięciem, przyglądając się każdemu z 40 plakatów. Pod uwagę wzięto przede wszystkim bogactwo językowe (różnorodność języków, ilość wyrazów) i pomysłowość. Wybrane zostały najlepsze prace w danym roczniku i w danej kategorii.
Oto rozstrzygnięcia w zakresie prac rocznikowych:
3 klasy po gimnazjum – najlepsza praca przedstawiająca „Rodzinę i przyjaciół” – grupy w składzie: Paulina Gurdak, Anna Paczocha, Magdalena Gara, Agnieszka Jedlińska, Alica Błachowicz, Helena Jońca, Tomasz Strycharz.
3 klasy po SP – najlepsza praca nt. „Kuchni i kulinariów” grupy, do której należeli: Liwia Wołosz, Anna Bąk, Aleksandra Pietrzak, Tomasz Okoń, Kamil Pietruszka.
2 klasy – szczególnie wyróżniającą się praca w roczniku nt. „Człowieka” następujących osób: Gabriela Kozioł, Julia Długosiewicz, Kacper Leboda, Marcin Snopkowski, Karolina Kapała, Michał Kostępski.
1 klasy – zwycięska praca rocznikowa w zakresie „Praca i zawody” grupy, do której przynależeli: Wiktoria Orlińska, Aleksander Harnik, Franciszek Budzyń, Oliwia Ciba, Iwo Czech, Krzysztof Kos.
W poszczególnych kategoriach zadaniowych:
Temat nr 1 – Człowiek – grupa 5 z klas 3abc – Katarzyna Mazurkiewicz., Natalia Tysa, Klaudia Krasoń, Maria Rożek, Dominika Jajko, Aleksandra Sabat, Wiktoria Solarska.
Temat nr 2 – Rodzina i dom – grupa 1 z klas 2 abcd – Magdalena Heba, Paula Nazar, Milena Masak, Maciej Krakowiak, Maciej Wolak, Stanisław Hajduk, Alicja Kuczyńska.
Temat nr 3 – Przyjaciele i zabawa – żadna z prac.
Temat nr 4 – Szkoła i nauka – grupa 2 z klas 3efg – Karolina Kosior, Martyna Malinowska, Piotr Mierzwiński, Aleksander Polnicki, Dominik Kosierkiewicz, Emilia Piątek.
Temat nr 5 – Praca i zawody – grupa 1 z klas 3abc – Alicja Boczula, Maksymilian Ciźla, Jan Kiełb, Magdalena Małek, Michalina Baran, Olga Kowalik, Eryk Pawełek, Michał Płaza.
Temat nr 6 – Odpoczynek, czas wolny, pasja i hobby – brak podpisu pod plakatem nie pozwolił na pozytywną ocenę.
Temat nr 7 – Podróże – żadna z prac, choć walory artystyczne dostrzeżono w pracy grupy z klas 3abc, jednak zabrakło językowych nawiązań.
Temat nr 8 – Kultura i sztuka – żadna z prac.
Temat nr 9 – Zwyczaje, obyczaje, obrzędy – żadna z prac.
Temat nr 10 – Kuchnia i kulinaria – grupa 9 z klas 2abcd – Karolina Łukaszek, Maciej Majchrzak, Natalia Osmala, Patryk Socha, Katarzyna Kołodziej.
Temat nr 11 – W świecie zwierząt – grupa 1 z klas 1 abcd – Weronika Graczyk, Hanna Tenderowicz, Małgorzata Banasiak, Bartosz Kutyna, Michał Tutak, Julia Tworek.
Temat 12 – Znane osoby – żadna z prac.
Temat nr 13 – Człowiek i natura – grupa 8 z klas 1abcd: Ksawery Świergul, Dominik Madej, Agnieszka Kotulska, Julia Żyguła, Iga Kwarciany, Julia Dąbek.
Temat nr 14 – Kraina muzyki – grupa 7 z klas 3abc – Maciej Walewski, Kacper Zając, Julia Gołąbek, Amelia Grądziela, Kacper Kuczyński, Weronika Wiatrowska.
Dziękujemy wszystkim uczestnikom za zaangażowanie i kreatywność.
Doceniamy także wszystkich, którzy uczcili ten dzień poprzez odpowiednio językowy ubiór (bravo, Mesdames et Messieurs les Français!), wykreowanie znanych postaci (SUPER DON KICHOT!!), przygotowane różnorodnych flag, a szczególnie hiszpańskie dekoracyjne i językowe akcenty.
Nagrodami są dla uczniów bardzo dobre oceny z aktywności, wpisane na lekcjach języków obcych (j. angielski + drugi język obcy + j. łaciński).
P.S. Jeżeli ktoś z grupy został pominięty, prosimy o zgłoszenie się do p. wicedyrektor Marty Wciseł.