„Chłopi” a Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego

Międzynarodowy Dzień Języka Ojczystego przypada 21 lutego.

Ideą tego święta było zwiększanie świadomości znaczenia języka i kultury, skierowanie uwagi na  szczególną dbałość o mowę ojczystą, a jednocześnie otwarcie na inne narody, by wspólnie budować świat oparty na pozytywnych relacjach, zrozumieniu, tolerancji i dialogu.

Ciągle tworzymy słowa i interpretujemy je, nimi bowiem opisujemy otaczający nas świat, chcemy go zrozumieć i odnaleźć w nim swoje miejsce, wyrażając przy tym swoje emocje, wrażenia czy pragnienia. A jak dobrze wiemy, świat idzie ciągle naprzód. Z pewnością na przestrzeni lat zmieniły się realia życia ludzkiego, postęp w dziedzinie nauki i techniki pozwolił otworzyć przed nami inne kultury i języki, to jednak ojczysty język nie tylko wyróżnia nas spośród innych narodów, ale przede wszystkim stanowi podstawowy element tożsamości narodowej.

I choć w 1924 roku nie było jeszcze Międzynarodowego Dnia Języka Ojczystego, to szwedzka kapituła Nagrody Nobla doceniła Władysława Stanisława Reymonta za wybitny epos narodowy, powieść „Chłopi”. Otrzymał on tę nagrodę za konkretne dzieło, w przeciwieństwie do pierwszego polskiego literackiego noblisty z 1905 r.– Henryka Sienkiewicza, któremu Nobla przyznano za wybitne osiągnięcia w dziedzinie epiki i rzadko spotykany geniusz, który wcielił w siebie ducha narodu.

Ciekawostką jest to, iż polskiej krytyce literackiej czterotomowa epopeja chłopska początkowo wcale nie przypadła do gustu. Natomiast w opiniach zagranicznych badaczy pojawiły się pozytywne oceny, porównywano bowiem Reymonta do Homera, a głównego bohatera utworu – Borynę do wodza Achajów. Doceniono również sensualny sposób pisania noblisty, zwracając uwagę na to, iż Reymont pisał wszystkimi wręcz zmysłami i wszystkie zmysły można w jego utworze odnaleźć.

Czy „Chłopi” mogą i teraz zachwycać?

Znajduje się ten utwór nadal na liście lektur szkolnych… Może jednak należy spojrzeć na niego w inny sposób? Tak, jak zrobili to uczniowie klasy 3b, przenosząc treści do współczesnych mediów.